Körsång, kärlek och konserter

Konserter/Uppträdanden,Resor,Tävling

Tävlingsresa i Kroatien 2–9.10.2017

14 Nov , 2017, 19.55 carlahlskog

Måndagen den 2 oktober åkte Studentkören Pedavoces iväg på tävlingsresa. Resan inleddes med en bussfärd ner till Helsingfors, och därifrån flög vi sedan vidare till Sloveniens huvudstad Ljubljana som var den första destinationen på resan. På flygplatsen passade vi på att ordna en liten flashmob med körsång som verkade vara uppskattad av förbipasserande resenärer. Väl framme i Ljubljana inkvarterades vi på ett hostel och kvällen spenderades i den mysiga huvudstaden.

Följande dag övade vi i St. James kyrka. Efter övningen hoppade vi på en buss som skulle ta oss till Kroatien. På vägen stannade vi vid Škocjangrottorna som ligger i sydvästra Slovenien. Grottorna var väldigt mäktiga och vi fick möjlighet att testa akustiken nere i en av de största grottssalarna där vi sjöng O Sacrum Convivium, ett av verken vi skulle uppträda med på körtävlingen. En av de mer originella platserna vi har övat på kan man lugnt säga. Efter vandringen i grottorna som avslutades med ett häftigt ösregn var vi nöjda att stiga på bussen igen och fortsätta färden mot staden Poreč i Kroatien där vi skulle delta i Istamusicas festival och körtävling. När vi kom fram på kvällen var alla hungriga och trötta, och efter en middag på hotellet var nog samtliga korister nöjda att krypa ner under täcket.

© Mats Forsman

På onsdag morgon blev det återigen dags för övning efter frukosten. Övningen hölls på hotellet och vi fick upprepade besök av nyfikna tyska pensionärer som gärna ville lyssna på oss. Efter övningen tog vi en taxibåt in till Poreč centrum. Där fortsatte vi övandet i City Theatre och efter det hade vi en så kallad evaluation performance där vi fick träffa tävlingsjuryn för första gången. Vi sjöng en del av vår tävlingsrepertoar och fick feedback på vårt uppträdande. Det kändes lite pirrigt att uppträda för jurymedlemmarna, men det var samtidigt skönt att få stifta bekantskap med dem innan tävlingen.

Torsdagen var den dag då festivalen officiellt inleddes, och efter morgonens övning åkte vi in till centrum för att delta i öppningsceremonin som bestod av en parad där alla körer deltog. Körerna tågade genom staden med flaggor som vajade, och de smala och mysiga gränderna fylldes med körsång. Paraden ledde fram till stadens torg där öppningstalet hölls och ett par körer uppträdde. Efter det var festivalen i gång och i och med detta ökade vår iver inför resans huvudsakliga syfte – tävlingen.

Det är håll i gång på torget i Porec 🇭🇷 #pedagoeskroatien #pedaärkärlek

A post shared by Studentkören Pedavoces (@pedavoces) on

På fredag morgon vaknade vi ivriga och aningen nervösa eftersom det var dags för tävling i båda kategorierna vi var anmälda till. På förmiddagen tävlade vi i kategorin ”Difficulty level A1”, som var klassad som den svåraste kategorin i denna tävling. Uppträdandet gick bra och direkt efter att vi sjungit började vi ladda om inför följande tävling som var i kategorin ”Sacred music”. Den tävlingen hölls på eftermiddagen, och när vi var klara med den drog nog alla korister en lättnadens suck. Tävlingarna var över, åtminstone för den dagen, och nu skulle vi bara invänta juryns beslut för att se om vi hade gått vidare till den stora finalen som skulle hållas nästa dag. Det kändes ändå som att vi redan tagit hem en vinst i och med de lyckade tävlingsframträdandena vi haft under dagen. På kvällen avnjöt vi en trevlig middag tillsammans och i slutet av middagen fick vår ordförande Fanny Nyström ett samtal från festivalarrangörerna, och vi fick veta att vi hade gått vidare till finalen följande dag!

Före och efter tävling 🙌🏻🎵 #pedaärkärlek #pedagoeskroatien #världensbästakör

A post shared by Studentkören Pedavoces (@pedavoces) on

På lördagen var det alltså igen dags för tävling, men före tävlingen deltog vi även i en vänskapskonsert tillsammans med körer från bland annat Kina och Slovenien i en vacker basilika, Euphrasian Basilica, som finns med på Unescos världsarvslista. Återigen en häftig plats att sjunga på! Konserten var stämningsfull och intressant i och med att vi fick lyssna på några av de andra körerna som deltagit i tävlingarna. Efter konserten hade vi individuell coaching med Tobias Hug som var en av jurymedlemmarna. Med honom fick vi bland annat öva på att beatboxa och att sjunga övertoner och strupsång, vilket var intressant och annorlunda jämfört med det vi annars gör.

Euphrasian Basilica © Mats Forsman

Efter detta var det dags för den stora finalen. I finalen uppträdde vi med två stycken, och när vi sjungit klart begav vi oss till torget i centrum av Poreč för att delta i prisutdelningsceremonin. Priser delades ut i de olika kategorierna, och vi blev glada över att Ocarina-kören från Borgå under ledning av Mia Makaroff tilldelades många priser. Ännu gladare blev vi när vi själva fick gulddiplom i båda kategorierna vi deltagit i! Tyvärr vann vi inte den stora finalen, men i stället fick vi ett annat pris som gjorde oss otroligt glada. Förutom våra två gulddiplom gick nämligen priset för bästa dirigent till ingen mindre än vår fantastiska Maria Timoshenko. Att få ha henne som dirigent är ovärderligt. Alla korister gjorde sitt bästa under tävlingen, och som kör är vi mer än nöjda med vår prestation – och detta kunde vi inte ha gjort utan Maria.