Körsång, kärlek och konserter

Konserter/Uppträdanden,Okategoriserade

NSSS i Tartu

29 apr , 2014, 19.22 pedablogg

Klockan 01.00 på natten till torsdag 24.4 satte vi oss i bussen redo att styra kosan mot Estland och Tartu. Bussresan gick fort sovande och då morgonen grydde fick vi i Helsingfors stiga på båten till Tallinn. Efter en några timmars båtresa var vi på estländsk mark och efter ytterligare några timmar i buss framme vid vår destination, Tartu!

mf1024_d600_lr-8682Först invarterade vi oss på skolan där vi skulle sova och efter att vår guide Karmen gett oss festivalarmaband och infohäften satte vi studentmössorna på huvudena och gav oss av ut på stan för att delta i öppningen av festivalen. Hela torget i Tartu var fyllt med studentsångare då ca 1400 personer från 38 olika körer var samlade. Efter öppningen var det dags att få lite mat i magen och sen var det fritt fram att gå och lyssna på andra körers konserter. Vi konstaterade genast att det fanns många duktiga körer på plats! Då konserterna var slut var alla så trötta efter resan så det blev en tidig kväll för att hinna vila ut inför följande dags konsert.

mf1024_d600_lr-8735

mf1024_d600_lr-8744

Fredagen inleddes med gemensam övning för alla körer av det specialskrivna verket som bestod av delar av sånger som alla olika körer fått skicka in. Pedavoces bidrag till verket var ”Ant han dansa med mig”. Trots den fyra timmar långa övningen hann vi inte helt igenom det 72 sidor långa verket. Men den estniska dirigenten Triin Koch var verkligen duktig som lyckades hålla ihop allt! Det kan inte ha varit alldeles enkelt att dirigera 1400 personer.

phpovnxIuPMEfter övningen blev vi bjudna på lunch och sen var det dags att göra sig redo för vår egen konsert. På alla konserter uppträdde fyra olika körer ca 20 minuter var, och på samma konsert som oss uppträdde Lappeenrannan Teekkarilaulajat, LiHtösen och Stockholms Akademiska damkör. Väldigt varierande repertoar, men alla var duktiga på sitt sätt. Det blev ganska stora kontraster då vi sjöng Pekka Kostiainens ”Ave verum corpus” efter att LiHtösen avslutat sitt uppträdande med Lady Gagas ”Edge of glory”! Uppträdandet gick bra och jag tror alla var nöjda.

Senare på kvällen gick vi hela gänget tillsammans ut och äta en utsökt middag på en restaurang med livemusik. Många av oss fortsatte sen ännu kvällen på Club Illusion där det var fest för alla körer.

På lördagen var det igen dags för en fyra timmars masskörsövning och på denna övning fick vi faktiskt hela verket att sitta ihop med koreografi och allt! Innan kvällens konsert hade vi några timmars fritid då det t.ex. fanns möjlighet att se sig runt lite i den mysiga staden Tartu. Många passade också på att avnjuta vårens första glass i det soliga och varma vårvädret.

På kvällen väntade sen en av festivalens höjdpunkter, den stora galakonserten där masskörsverket framfördes. Allt gick bra och en av de mäktigaste stunderna under konserten var nog då vi sjöng Finlandia, som också ingick i verket. Efter konserten väntade galamiddag, och vilken fest det var! God mat, trevligt sällskap, snapsvisor sjungna av 38 körer, uppträdanden av olika körer och musik av ett live big band. Det blev verkligen en toppen avslutning på hela festivalen!

mf1024_d600_lr-8980 mf1024_d600_lr-8991

En del hann sova mera och andra mindre innan det på söndag morgon kl. 7.30 var dags att sätta sig i bussen hemåt. Sen väntade igen en buss-båt-buss-resa under vilken många passade på att vila efter helgens strapatser. Trötta men nöjda och med många nya upplevelser i bagaget anlände vi sen till Vasa på söndag kväll. Nu var alla extra taggade att inleda jubileumsveckan!